کد مطلب:303580 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:131

همکاری مرد با زن در کارهای منزل
دانشمندان اسلام هر كدام در ارتباط با موضوع سخن مطالب ارزشمندی را بیان كرده اند و روایات و احادیثی هم در اثبات گفتار خود نقل كرده اند از آن جمله مرحوم دكتر سیدجواد مصطفوی كه از اساتید برجسته دانشگاه تهران بود در این زمینه بیان زیبایی دارد ایشان نظرش این است كه: مرد باید بداند كه اگر موضوع خلوص و صفا و یكرنگی و رفاقت نباشد زن وظیفه ندارد هیچ كاری در خانه انجام دهد زن اگر لجبازی كند، می تواند بگوید: غذای خود را برای خودم می پزم، و ظرف و لباس خودم را می شویم و... ولی باید گفت كه این سخنان از نظر اسلام در مرحله ثانوی است در مرحله اول، زن و شوهر باید مانند دو رفیق باشند كه مدتی در خانه ای زندگی می كنند هر یك از آنها كه ببیند كاری معطل مانده فوراً بر می خیزد وانجام می دهد و دیگری به فكر كاری می افتد كه تأخیر نشود مثلاً اگر كاری باشد كه انسان قد بلند می تواند آن را انجام دهد رفیقی كه قدش بلندتر است متصدی آن می شود، اگر كار سنگینی باشد آن كس كه قوی تر است آن را انجام می دهد در عین حال اگر یكی از آنها از كار مخصوصش خسته شود دیگری به كمكش می شتابد و نمی گوید آن كار مخصوص رفیق من است و من باید كار خودم را انجام دهم.

خلوص و یكرنگی و صمیمیت میان زن و شوهر بسی عمیق تر از دوستی میان دو رفیق است شوهر اگر فكر كند كه كار كردن در خانه مخالف شخصیت اجتماعی او است، اشتباه كرده است حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام كه جان های ما به فدایش باد در خانه با همسرش حضرت زهرا علیهاسلام كمك كرد. شوهر باید بدون این كه زن تقاضا كند در كارهای دشوار، به او كمك كند زیرا ممكن است بانویش بسیار عاقل و فداكار باشد و با خود فكر كند كارهای بیرون خانه را كه شوهرم انجام داده، او اكنون خسته است من مزاحمش نشوم ولی لذت زندگی در این است كه مرد بدون تقاضای زن، گاهی به او كمك كند و او را خدا قوتی بگوید و عملاً از او تشكر نماید. [1] دخل رسول الله (ص) علی علی فوجده هو و فاطمة یطحنان فی الجاروش فقال النبی (ص) ایكما اعیی؟ فقال علی فاطمة یا رسول الله فقال لها قومی یابنیه، فقامت و جلس النبی (ص) موضعها مع علی (ع) فواساه فی طحن الحب. [2] .

روایت شده كه رسول خدا (ص) به خانه علی (ع) وارد شد دید كه او و فاطمه با كمك هم آسیاب دستی را می چرخانند و آرد تهیه می كنند. فرمود: كدامیك از شما خسته ترید؟ علی علیه السلام عرض كرد یا رسول الله فاطمه خسته تر است. پیغمبر صلی الله علیه وآله به او فرمود:

دخترجان برخیز، فاطمه سلام الله علیها برخاست و رسول خدا (ص) به جای او نشست و علی (ع) را در آرد كردن كمك كرد.

نكته جالب این داستان شیرین این است كه رسول خدا (ص) بین این زن و شوهر هیچ فرقی قایل نشد و در كمال اخلاص فرمود: كدامیك از شما خسته ترید؟ با توجه به این كه فاطمه علیهاسلام پاره ای از تن او است و از نظر جسمی نیز ضعیف تر از علی است نفرمود دخترم آمده ام كمكت كنم بلكه فرمود: شما دو تن كدامیك خسته تر هستید، كه این نوع پرسش خود نوعی تدریس عملی است به بزرگهای تمام خانواده ها و زیباتر از این سخن، پاسخ حضرت علی علیه السلام است كه بلافاصله به حمایت از همسرش فرمود: فاطمه خسته تر است یا رسول الله.

صلوات و رحمت حق بر ارواح پاك پیامبر و اهلبیتش (ع) كه همواره رفتار و گفتارشان چراغهای پر فروغ هدایت میلیونها انسان مسلمان بوده و خواهد بود.

عالی تر از همه اینها كمك خود مولای متقیان علی علیه السلام است نسبت به همسرش در كارهای خانه با توجه به این كه علی علیه السلام از سال دوم هجری تا سال دهم هجری و اوایل یازدهم هجری كه با فاصله كوتاهی رسول خدا (ص) و همسر معصومه اش را برای همیشه از دست داد در طول این مدت هشت سال و اندی یا نه سال همواره در دفاع از اسلام و حریم مسلمین در حال مبارزه با كفار و مشركین و منافقین بوده و لحظه ای آسودگی نداشت مع الوصف گاهی كه فرصتی به دست می آورد و در كنار همسر و فرزندانش قرار می گرفت آنجا نیز بیكار نمی نشست و بخشی از كارهای خانه را به عنوان كمك به همسرش انجام می داد و در پاك كردن عدس و امثال آن با بانویش مساعدت می كرد امید است كه مردان جامعه مخصوصاً آن دسته از آقایانی كه در برابر همسران خود همواره خود را فرمانده و زن را مطیع و فرمانبردار می خواهند از این عمل پیشوای بزرگ شیعیان درس لازم را فرا گرفته و در محیط خانه نه تنها آمرانه رفتار نكنند بلكه با محبت بیشتر و صمیمیت و صفای افزونتری با اهل بیت خود بسر ببرند و بدانند كه اگر از این دستورالعمل های سازنده استفاده كنند ناكامیهای زندگانی را جبران نموده و لطف خدا را بیش از پیش شامل حال خود خواهند ساخت و سخن قرآن كریم هم مؤید این مطلب است كه در سوره نساء آیه 19 می فرماید: و عاشروهن بالمعروف. و با زنان خود خوش رفتار باشید.


[1] بهشت خانواده تأليف دكتر سيدجواد مصطفوي/78.

[2] بحار، ج 50/43.